2011. október 20., csütörtök

Mértékegységek

Pár évvel ezelőtt az egyik munkatársam vicces kedvében volt és kirándulásra hívott minket, többieket. Persze mi is vettük a lapot és elkezdtünk tervezgetni. A munkatársam elkezdte felsorolni, hogy mit visz magával: fél tábla szalonna, egy ágyás hagyma, két tő paradicsom stb. Mindenkiből kirobbant a nevetés, ugyanis ilyen mértékegységeket ma már nemigen használunk. Persze, ez volt a cél, a poénkodás.

A poénkodást félretéve: fél tábla szalonna, egy ágyás hagyma, két tő paradicsom? Mennyi is pontosan ez? Ki tudja.

Fogyós naplókban gyakran látni ezeket a mértékegységeket: kicsi, egy pici, kevés, fél adag, a tegnapi maradék, pár szem, egy vékony szelet stb. Mértékegységek? Igen, azzal a céllal szerepelnek.

Mindig vigyázok arra, hogy a receptet jól válasszam: ne legyen túl cukros, túl zsíros, túl kalóriás, de ismétlem sosem számolok utána, szemre döntöm el. Pl. olyan sütit, ahova már több mint 30 dkg cukor kell, nem szoktam sütni, a húsok közül majdnem csak csirkét (bőr nélkül) és halat fogyasztok, a fehér lisztet amennyiben lehet teljes kiőrlésűvel helyettesítem, tejfölt ritkán használok, zsírban soha nem sütök, olajban kb. 1 évben egyszer, tejszín és tejszínhab kizárva és így tovább.

Tegnap megsütöttem egy adag diós kekszet. A recept jónak mutatkozott, nem voltak veszélyes mennyiségek, azért választottam. Nézzétek meg milyen lett. 


Ma meg sütőtököt sütöttem, mert most az ideje és nagyon szeretem. Ez egy 12 kilós tök volt, felvágtam kisebb darabkára, hogy könnyebben átsüljön. A képen lévő kis darabkát ettem meg vacsorára és mellé egy darab kekszet. Lefényképeztem nektek, hogy lássátok mekkora, azért is van mellette a kiskanál, hogy legyen hasonlítási alap.


Szerintetek ez sok? Ez egy kis darabka tök és egy kis keksz. Igen, talán így sorolnám fel én is a naplómban.

A valóság viszont egész más akkor, ha leméred és kiszámolod. A kis szelet tök 120 gr. héjastól, tehát ha csak a belsejét számolom, amit megettem, akkor is van 100 gr. ami 80 kcal. A keksz pedig 116 kcal. Tehát a képen látható kis szelet tök meg a keksz majdnem 200 kcal. Sokkoló, ugye? Szerintem is.

Ismétlem, én eddig még nem számoltam kalóriát, de a tegnap a keksz sütése közben rávitt a kíváncsiság és nagyon megdöbbentem amikor kijött az eredmény. Nézzük meg a receptet:
  • 600 g tk liszt – 2148 kcal
  • 300 g margarin – 1620 kcal
  • 300 g cukor – 1170 kcal
  • 200 g durvára vágott dió – 1308 kcal
  • 2 tojás – 136 kcal
Ez összesen 6382 kcal. 55 db keksz lett, ami azt jelenti, hogy 1 keksz 116 kcal. Persze, vághattam volna kisebbekre is, de akkor kettőt is meg lehetett volna enni azonnal, mert annyira eteti magát. Megjegyzem így is kettőt ettem, mert annyira finom.
Szóval mennyi is pontosan az a kicsi, egy pici, kevés, fél adag, a tegnapi maradék, pár szem, egy vékony szelet pontosan? Ki tudja? Azt csak akkor tudod meg, ha leméred és kiszámítod. Becsapós dolog. Figyelmetekbe ajánlom az itt található kis filmet, pontosabban a fiatal lány esetét, aki a fogyás hiányát a lassú anyagcseréjének tudta be, aztán tesztekkel kimutatták, hogy az anyagcseréje normális, de napi 3000 kcal-át fogyaszt, ami miatt természetes, hogy nem fogy.

3 megjegyzés:

  1. Nagyon érdekes, amit írtál, és rettentően elgondolkodtató!!! Köszi Martinelli

    VálaszTörlés
  2. És sajnos, így vagyok én a szénhidrátokkal:(( Diabeteszes lévén, azokat számolgatom nap, mint nap:( Ott se szerencsésebb a helyzet, talán csak annyiban, hogy húst ehetnék hússal - ha szeretném - de inkább finom kenyérkét ennék... Azt meg nem lehet:(

    VálaszTörlés
  3. Nem kell megijedni, csak az első 1-2 hónapban kell számolgatni. Később már menni fog konkrét számok nélkül is.

    VálaszTörlés