2011. augusztus 17., szerda

Fogyókúrázók réme – a mozgás – 2 rész

Ha mégis a mozgás mellett döntenél, akkor szeretném felhívni a figyelmedet pár dologra, mert okos ember a más hibájából tanul. Én már elkövettem pár hibát, neked nem muszáj. 

Az elején csak óvatosan! Mivel súlyfölösleg van rajtad, és a mozgás/sport amúgy sem egy egyszerű dolog, ezért nem mindegy, hogy hogyan kezded el. Minél több a plusz kiló rajtad, annál nehezebb a mozgás, mivel a szív jobban meg van terhelve. Azt is figyelembe kell venni, hogy (valószínű) rég volt amikor utoljára sportoltál, ezért a szervezet sem úgy fog reagálni, ahogy te elvárod.
A cél a fogyás, pontosabban a zsírégetés, ezért nagyon sokan nekiugranak a DVD-knek. (Nem fogok megnevezni egy fitnesz gurut, és divatos terméket sem mert nem akarok reklámot csinálni.) Szóval ne tedd, ne ugorj neki a kőkemény zsírégető programoknak. 

Kezdésnek ajánlom, hogy előbb szoktasd hozzá magad a mozgáshoz. A legegyszerűbb, ha elkezdesz gyalogolni. Ehhez még pénz sem kell. Biztos van otthon egy sportcipőd, de ha nincs, akkor megteszi egy kényelmes utcai, csukott cipő is. Válassz ki magadnak egy bizonyos távot, lehetőleg ne autókkal telezsúfolt, szennyezett út legyen, inkább valami park, vagy erdős rész, ahol friss levegőn lehetsz. Gyalogolj megállás nélkül 10 – 20 – 30 percet, lehetőség szerint. Ne séta legyen, hanem tempós gyaloglás, és idővel a tempót növeld. Az elején ki fogsz fulladni, ez természetes, hiszen gyorsul a szívverésed és elkezdesz fáradni. Ne add fel!!! Ha kell lassíts, vagy állj meg egy percre, fújd ki magad, és aztán menj tovább. Ha már egész jól bírod, akkor már felgyorsíthatod a lépteidet, tégy úgy, mintha a busz elé sietnél. Ezt tovább fejlesztheted a futásig, amit az elején gyors, tempós gyaloglással kombinálhatsz addig, amíg meg nem edződsz a futáshoz. Ezt azért mondom, mert nagy súlyfölösleggel nagyon nehéz a futás és nem is ajánlott. Szóval esettől függően kiválaszthatod a neked megfelelő változatot. Ez a fajta mozgás azért jó, mert egyrészt megmozgatod az egész tested, másrészt levegőn vagy és köztudott, hogy zsírt égetni a legjobban a friss levegőn futással lehet. Ha már megszoktad a rendszeres mozgást, akkor egy megfelelő cipővel elkezdheted a futást is. 

A másik változat a torna. Ehhez sem kell pénz. Ha ezt a bejegyzésemet olvasod, akkor megvan hozzá minden szükséges kelléked: internet és pár négyzetméter a szobában (nekem is ennyi van, plusz még két súlyzó). Ezzel is érdemes óvatos lenni. Az elején elég, ha napi 10 – 15 perc torna megvan, aztán fokozatosan növelheted az időt. Az elején írtam, hogy ne kövesd el azt a hibát, hogy nekiugrassz a kőkemény zsírégető DVD-knek és most is ezt írom. Ezzel csak azt fogod elérni, hogy másnap olyan izomlázad lesz, hogy fel sem fogsz tudni kelni az ágyból, és akkor még nem beszéltem a sérülésekről. Az izomláz jó, azt jelenti, hogy nem dolgoztál hiába, de nem mindegy, hogy milyen fokú izomlázad van. Ha másnap félholtan kelsz fel, akkor előbb-utóbb abba fogod hagyni. Ezért tanácsolom inkább a kevesebbet az elején, hogy hozzászoktasd a testedet a mozgáshoz. Itt is érvényes az, amit a futásnál említettem. Plusz 20 – 30 kiló súlyfölösleggel egy olyan személy, aki talán soha életében nem sportolt, nem fog tudni se lépést tartani, se végig csinálni egy olyan programot, amely közben még az egykori fitnesz világbajnok is liheg. Ne hagyd magad becsapni az ilyen szövegek által, hogy: „hűha”, „megcsinálod, képes vagy rá”, „na még nyolcat”, „ne hagyd abba” stb. Persze, hogy ügyes vagy és meg is csinálod, csak nem első nap. Ha belejöttél kicsit a mozgásba, akkor nyugodtan neki foghatsz végigcsinálni a DVD-s tornákat, de előbb kicsit szoktasd hozzá magad. 

Most biztos vannak köztetek olyanok, akik különböző egészségi problémákkal küszködnek. Én is ilyen vagyok/voltam. Itt írtam róla bővebben, most csak annyit említek meg, hogy ne volt súlyfölöslegem, de komoly térd- és derékproblémáim voltak/vannak, és nem sportoltam kb. 20 éve. Sokáig gondolkodtam azon, hogy mit tudnék sportolni, hogy ne legyen káros, és mégis használjon. Az orvos gyógytornát javasolt, megtiltotta az aerobikot, és a gyors, hirtelen mozdulatokat. Ez startból kizárta a zenés aerobik DVD-re való tornázást. Ezért az elején kinéztem pár lábemelés, guggolás, és hasonló gyakorlatot, amit úgy gondoltam jó lesz elvégezni. Első nap mindegyikből végeztem 5-öt 5-öt. Jó érzés volt az a bizsergő fáradtság a lábaimban, azért is, mert tudtam, hogy használ, másrészt pedig azért, mert sikerült elindulni egy olyan úton, ami aztán eredményhez vezetett. Másnap is megcsináltam a betervezett adagot, és már kezdtem érezni az enyhe izomlázat. Nem volt vészes, amolyan jóleső érzés volt, ami jelzi, hogy „dolgoztam”. A következő napokban felemeltem a gyakorlatszámot 8-ra, aztán 10-re, és mikor úgy éreztem, hogy jól bírom, bevezettem új gyakorlatokat. Volt olyan gyakorlat, ami túl nehéznek, vagy veszélyesnek bizonyult, azokat nem végeztem, kerestem helyettük mást. Bevallom az elején nagyon féltem, rendkívül óvatos voltam, de amikor láttam, hogy meg lehet csinálni, a félelem eltűnt, helyére került a büszkeség. Igen, büszke voltam magamra, amiért legyőztem a félelmet, a lustaságot, a kényelmet és bevezettem a sportot az életembe. Te is büszke leszel majd magadra, meglátod. Elkezdeni nehéz, de ha már rávetted magad, akkor menni fog.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése