2011. augusztus 6., szombat

Dr. Boldog Zsuzsanna a 13 napos fogyókúráról és az egészséges életmódról

Megkérdeztem Dr. Boldog Zsuzsanna megelőző szakorvost mi a véleménye a "13 nap alatt 8 kiló" fogyókúráról és az egészséges életmódról. Az alábbiakban megosztom veletek a válaszát.

Martinelli: Kérném írja meg milyen hatással van egy ilyen kúra a szervezetre?
Dr. Boldog Zsuzsanna: Mint minden az egyén egyediségétől függ. Pl. a kávé azon emberek számára, akik ritkán, kevesebbet fogyasztanak vagy érzékenyebbek, fokozza az anyagcserét, de aki hozzászokott, annak nem lesz ilyen hatása. Tehát valóban lesznek olyanok, akik jelentős súlyt veszítenek, de csak a "gyógyszeres" (kávé) anyagcsere növelés és az alacsony kalóriabevitel miatt. (Hiszen ez a testsúlyrendezés egyik alapvető elve: növelni az energiaelhasználást mozgással és csökkenteni a kalóriabevitelt, de figyelve, hogy valóban az üres kalóriákat és ne a tápláló ételek mennyiségét csökkentsük).

Martinelli: Mit jelent a szervezetnek egy ilyen napi étrend, amit itt 13 napon át ajánlanak?
Dr. Boldog Zsuzsanna: Az étrendben a vitaminok, ásványi anyagok az általános ajánlásokhoz képest kevesek és egyesek számára a jelentős kalóriacsökkentés szintén problémát okozhat. 13 nap alatt nem alakul ki hiányállapot, sőt, aki eddig egyáltalán nem figyelt a zöldség-gyümölcs fogyasztásra még jó  is lehet, hogy legalább egy minimális bevitel lesz. Azonban, akinek üresek a "raktárai" panaszok jelenhetnek meg a csökkent bevitel miatt. Az, hogy nincs reggeli sok ember számára megszokott, de semmiféleképpen nem egészséges. Napközben kell a kalória és a délután felé kevesebb (kivéve, ha valaki akkor jár mozogni), de ahhoz, hogy ne legyen éhségérzet, a szervezetnek tápláló vegyes étkezésre van szüksége a délelőtt folyamán. (különben ne csodálkozzon, hogy estére "farkaséhes" lesz)
Martinelli: Mik a várható következmények a kúra befejezése után?
Dr. Boldog Zsuzsanna: A kúra befejezése után, ha semmilyen életmódi tényezőben nem történik változás (rendszeres mozgás, csökkentett kalóriabevitel), akkor a szervezet visszaállítja az eredeti egyensúlyi állapotot és testsúlyt. Esetleg azoknak az embereknek marad tartós a testsúlycsökkenés, akik egyébként odafigyelnek az egészséges életmódra és csak a nemrég felszedett néhány kilótól akarnak gyorsan megszabadulni.
Az egészséges testsúly eléréséhez elegendő lehet ilyen-olyan fogyókúra (egyéntől függ, hogy mennyire ártalmas az egészségére), de megtartásához csak az életmódrendezés vezet. Ennek része kell legyen a megfelelő rendszeres zsírégető mozgás, a többszöri változatos étkezés (üres kalóriák csökkentése, zöldség-gyümölcs rendszeres fogyasztása) és a lelki dolgok rendezése (ha hirtelen rakódott fel a sülytöbblet pl. szülés, új munkahely kapcsán, akkor milyen olyan változások történtek, amiket nem megfelelően dolgozott fel, milyen helyzetek alakultak ki melyek problémát, feszültséget okoznak).
Martinelli: Ezen kívül kérném a véleményét az egészséges életmódról, pár szóban.
Dr. Boldog Zsuzsanna: Az egészséges életmód számomra azt jelenti, hogy odafigyelek az egészségvédő és egészségkárosító dolgokra és igyekszem egy olyan életvitelt kialakítani, mellyel tudatosan megőrizhetem az egészségem, csökkenthetem, megelőzhetem a betegségeket és egy boldog, kiegyensúlyozott életet élhetek.
Gyakorlatilag így a cél ugyanaz, a "kivitelezés" különböző. Ha pl. az étkezést nézzük az az ember, aki a munkája miatt hét közben nem tudja maga elkészíteni az ételt máshol eszik, tudja kompenzálni azzal, hogy kiegészíti megfelelő tartalmas reggelivel, napközben nem kakaós csigát, hanem gyümölcsöt, zöldséget nasizik és hétvégén készíti el magának úgy az ételt, ahogy megfelelőnek gondolja. Ha csak így tudja megoldani, akkor nem szabad még pszichésen terhelnie magát, hanem az egyéb tényezőkre kell rákoncentrálnia. Lehet, hogy egy vidéki embernek könnyebb friss, vitamindús zöldséget fogyasztani, de nehezebben oldja meg a rendszeres mozgást, mert ott nincs vagy nem szereti azt a csoportos lehetőséget ami van és neki otthon, egyedül kell rávennie magát, hogy mozogjon…..stb.
Szóval hosszasan lehetne a példákat írni. A lényeg a változtatás az egyén számára ideális felé és a lelki erősítés, motiváció a cél felé, ami mindenkinek ugyanaz, még akkor is, ha a gyakorlatban mindenkinek más és más.
Dr. Boldog Zsuzsanna a következő anyagokra hívja fel a figyelmünket:
Tisztelt Dr. Boldog Zsuzsanna, itt is köszönöm, hogy válaszolt a kérdéseimre és ezáltal segített azoknak, akik a helyes utat keresik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése